טוב שם משמן טוב
בע"ה הדברים שיכתבו יהיו להכרת הטוב למלכה ציונה בת ברכה, על הטוב שגמלה, ולעילוי נשמתה.
שלמה המלך אומר (קהלת ז, א) ש"טוֹב שֵׁם מִשֶּׁמֶן טוֹב". ובעצם אומר שעדיף שם טוב משמן טוב. וצריך להבין, למה שלמה השוה שם לשמן? הרי אי אפשר להשוות דבר למה שלא קשור אליו, כמו טוב פיל ממסרק. אלא ההשואה היא רק שיש תכונה משותפת בין שני הפרטים שמשווים ביניהם. אז מה בין שם לשמן?
חכמינו ז"ל (במדרש זוטא על קהלת שם) מביאים רשימה של תכונות בהם עדיף השם משמן טוב. נביא שתים. הראשון הוא לזמן השימוש בו, ששמן טוב משמש את האדם לשעה, בזמן שמורח אותו על גופו או עושה איתו חביתה במחבת. אבל שם טוב משמש אותו לעולם. ודבר זה אנחנו לומדים מבורא עולם, שעל שמו נאמר (תהלים עב, יז) "יְהִי שְׁמוֹ לְעוֹלָם".
ועוד על דרך זה אומרים חכמינו ז"ל ששמן טוב יש זמן שבו הוא כלה, אבל שם טוב אינו כלה. וגם את זה אנחנו לומדים מהנהגת הבורא, שלמי שעושה מעשים טובים הקב"ה מבטיח (ישעיהו נו, ה) "שֵׁם עוֹלָם אֶתֶּן לוֹ אֲשֶׁר לֹא יִכָּרֵת", שמו יהיה לעולם.
ונוסיף עוד שאלה על דברי שלמה המלך, איך שייך מציאות שלאדם יהיה שם טוב באופן מוחלט? הרי כולנו עוברים עליות וירידות, התמודדויות עם כעס, גאוה, מחשבות רעות על חברו, שנאת האחר או קבוצה מסוימת בעם ישראל, כל אחד עם הקשיים שלו. ואפילו על התלמידי חכמים הצדיקים הגמורים, ששמים את כל פועל חייהם לשפר מעשיהם, מוכנים לותר על כל השמן שיש בעולם רק כדי להיות קצת יותר טובים, נאמר שם בקהלת (ז, כ) "כִּי אָדָם אֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה טּוֹב וְלֹא יֶחֱטָא". אז איך יכול להיות שם טוב?
התשובה היא ששם טוב הוא לא דבר מוחלט אלא הוא סולם ערכים מאפס עד אין סוף. וככל שאדם קונה לעצמו יותר מעשים טובים, עוד מעשה של חסד, עוד קצת לימוד תורה, עוד מצוה, כך הוא עולה יותר בסולם ה"שם טוב". ובכל פעולה טובה שהוא עושה הוא קנה יותר שם טוב בעולם. ולכן שלמה המלך מוסיף ואומר דע, שבכל רגע שיש לך אפשרות לבחור בין מעשה טוב לבין מעשה שיקנה לך שמן טוב, זכור בני שזה רגעי וזה נצחי, זה כלה וזה אינו כלה.
נביא ראיה לדברי שלמה המלך. לכל אחד יש תקופה של שינוים בחיים שהוא צריך לעבור, ולפעמים השינויים הללו מצריכים אותך להתמודד לבד במערכה בה אתה נמצא. ההליכה הזו לבד היא התמודדות ונסיון. כמו שראינו גם אצל אברהם אבינו, כידוע.
אחד הדברים שהיו נותנים לי הרב אור וכוח, כשהייתי בשלבים כאלו של שינויים בחיים, היה שהייתי פוגש את דודה מלכה, עוד שהגוף תפקד ויכלה לדבר, היא היתה לוקחת אותי הצידה ועם הארת הפנים המיוחדת שלה וחיוך גדול היתה מעודדת ומחזקת אותי להמשיך ולהתחזק בדרכי, והיתה תמיד מביעה שמחה מיוחדת מהבחירה שבחרתי.
אין מילים מספיקות לתאר כמה החיוך והמילים שהיתה אומרת היו נותנים כוח. דברים אלו נתנו תמיד הרגשה תמיד שיש מאחור יד שתומכת בגב ודוחפת להמשיך קדימה.
אחרי זמן מה ראיתי אותה באירוע משפחתי, אז היא כבר לא תפקדה כלל מבחינה גופנית, אפילו לא יכלה לדבר. היא פנתה אלי באיזה אופן והתחילה לכתוב במחשב שהיה לפניה. חשבתי לעצמי שהיא תכתוב דברים לא ברורים, ואיך בדיוק אפשר לתקשר באופן הזה... אבל המילים שיצאו ממנה היו ברורות, חדות, מלאות באמונה ובטחון בהשם, ציטוטים של פסוקים וברכות מיוחדות מהולות באמונה. התפלאתי והתרגשתי, איך הגוף יכול להיות כ"כ כלה אבל הפנימיות של האדם ערה וחיה, ובהירה עוד יותר ממה שהיה כשהגוף תפקד. השמן כלה, אבל השם טוב נשאר ומשתבח, עוד בעולם הזה.
השנים עברו ואת השינויים וההתמודדויות עברתי, ומהרבה מהבחירות הללו התעצבו חיי כפי שהם היום, ועליהם נשען עתידי ועתיד ילדי. וכל אלו נשענים במידה מסוימת גם על היד הזו שהושמה מאחורי גבי באותם שנים, והברכות המיוחדות שיצאו מפיה של דודה מלכה. והדבר הזה היה לה לשם טוב בעולם הזה ויהיה לה לשם טוב לנצח לעולם הבא.
נחזור לנידון הפסוק, כי עוד צריך להבין למה שלמה המלך משוה דווקא שם לשמן, היה לו להשוות אדם טוב לשמן, וכך היה צריך לומר "טוב אדם משמן טוב". אלא שכפי הידוע לנו מהאר"י ז"ל ששמו של האדם ניתן בפי ההורים ע"י מלאך. ושם זה נקבע לו משמים וטומן בתוכו את תכונותיו היסודיות, ותמצית תכליתו הייחודית שיש לו בעולם הזה. וכשאדם בעולם הזה מרבה מעשים טובים שהם חלק מתכליתו ומשימתו פה בעולם הזה הוא קונה בכך את שמו, משוה את מעשיו לשמו שניתן לו משמים. וזה הסוד של שם טוב.
שאדם נולד לעולם הזה אף אחד לא מכיר אותו, בימים הראשונים אפילו אין לו שם. עם השנים הוא צובר ממון, רכוש, וגם מעשים טובים. אבל שימו לב שברגע שנפטר מהעולם אף אחד לא מזכיר את רכושו, שמספידים לא מספרים על הצבע היפה שצבע איתו את קירות ביתו, או המטבח המפואר שעשה, אלא רק את מעשיו הטובים. השמן כלה לגמרי וכל מה שנשאר ממנו זה השם הטוב שקנה. על זה ממשיך קהלת ואומר "וְיוֹם הַמָּוֶת" טוב "מִיּוֹם הִוָּלְדוֹ", שביום פטירתו הוא משאיר בעולם הזה את חותמו מכל חלקי השם טוב שקנה במשך חייו.
ננסה כל אחד מאיתנו לעשות מעשה של לחזק את החבר/האשה/הילדים וכו' במילה טובה, לעודד, להאיר פנים לשני, לברך את החבר בדברים הנצרכים לו, אפי' פעם אחת. בזכות מלכה ציונה בת ברכה. והשם טוב שלה יאיר והמעשים האלו יהיו לזכותה.
נסיים עם פרפרת נחמדה. כידוע שאחד מהכינויים של השכינה הקדושה זה מלכ"ה. ועוד כינוי שיש לשכינה זה ש"ם. ועוד ידוע שציון נקראת גם טו"ב. אם כן במילים ש"ם טו"ב רמוזה מלכ"ה ציונ"ה. יהי זכרה ברוך.
Comentarios