גם בתוך ההסתרה נמצא השם יתברך (פורים)

רבנו הרמח''ל מסביר את המושג הסתרה והופכו, הארת פנים, במעשים (מצוות) שתלויים בזמן עצמו, כגון פורים פסח וכו... וכן במעשים של האדם שלא תלויים בזמן. אם נדון את זה למעשה האדם אז כמה שאדם יותר מחובר לחומר ולגשם וכן לעברות אז כך פחות זוכה להארת פנים, וזה הסתר פנים. על ידי חיבור לחומר נוצרים מסכים בין הגוף לנשמה וזה בא לידי ביטוי שלא מרגישים את החלק הרוחני בבריאה, לא את הנשמה שלנו ולא את הבורא ברוך הוא. אומנם החלק הרוחני הזה קיים, כי בלעדיו אין חיות לשום עצם בבריאה.
בכל מגילת אסתר השם יתברך נגלה, אלא רק למי שיש עיניים רוחניות יכול לראות אותו בכל שלב במגילה, לכן רבותינו מגלים לנו אותו מתחילת המגילה, איך השם יתברך מכין את התרופה למכה, וזה הולך ומתבאאר עד סוף פרק א', ואז מתחילה הגזרה, ולאחר מכן ישועת עם ישראל.
בפתיחת המגילה מסופר על משתה אחשוורוש המפורסם, שהשם גילגל שיהיה כדי לגרום לאחשוורוש לרצות להביא את ושתי המלכה למשתה, ואז הביא עליה את מחלת הצרעת בשביל שתתבייש לבוא, לכן והיא סירבה לדרישת המלך להגיע. וזה הצטרף לעצת המן הרשע להורגה, וכך היא מצאה את מותה. ואז במקומה הגיע אסתר, ועל ידה היית הישועה לעם ישראל. ורואים מכאן איך על ידי אותם רשעים שזממנו לעשות רע לישראל הגיע ישועה לישראל והכל בהסתרה.
חז''ל רמזו לנו בגמרא שעדיין עד עצם היום אנחנו עבדי אחשוורוש, וזה מצריך ביאור, כי אחשוורוש כבר לא קיים, אז מה הפירוש שעדיין אנחנו עבדיו?
ביטוי העבדות היה בזמנם בזה שבאו לסעודתו של אותו רשע, ואכלו יחד בסעודה עם גויים, אכלו מאכלות אסורות ושתו מיינם של גויים (שכל אלו הם אסורים על ישראל), ועל זה באה הגזרה. אבל באמת כל אלו היו רק ביטוי של המציאות באותו דור. ואמנם עברה גוררת עברה, עד שאותה עברה נעשתה לו כאילו זה מותר, והביטוי של זה היה סעודתו של אותו רשע.
זאת אומרת שהחיבור לחומריות, לאוכל ולמשתה ולענייני עולם זה מה שגרם להם לחטוא, ובכך להתרחק יותר מהשם יתברך. ובימינו הניסיון הזה מרובה כפל כפליים, הדור שלנו דור רווה בשפע של גשמיות וחיצוניות, כל הסביבה שלנו סביב תענוגי עולם הזה, האוכל הגוף והיופי, ולכן הכל חיצוני. ככל שאלו מרובים יותר, המסכים מתרבים וההסתרה מתרבה. אמנם מידי פעם ד' מאיר לנו דרך גזרות, בימי מרדכי ואסתר זה היה גזרת המן הרשע עכשיו זה היה שביעי באוק' (למ'). אכן מי שמתעורר מהזעזוע וזוכה להצטרף לרוחניות מרוויח.
אבל היו כאלו בזמנם שגם בלי גזרה בתקופת הסתרה מצליחים לראות את האור. והם היו מרדכי וגדולי ישראל. אבל היום, עם כל הנסים הגלויים שאנחנו רואים בחוץ, כל אחד יכול לראות את האור אפילו דרך כל המסכים העבים שלנו.
פורים שמח
Commentaires