• White Facebook Icon
ישיבת בנין ציון

נוף רמות 75, ירושלים

דוא"ל: binyanzion@gmail.com 

פקס:  02-5866081

טל':    052-7142374

         052-7670371

  • תומר יעקובוב

להיות איש עסקים בתקופת התנ"ך


אברהם אבינו היה איש עסקים מחונן, כיצד היה מצליח בעסקיו?

אברהם איש העסקים

האם להיות איש עסקים זה להשקיע באינטל? אולי לעשות "אקזיט" של היי-טק? ואם אגלה לך שגם אברהם היה איש עסקים, ביזנס מן, מה תאמר עכשיו?

זה ברור שאיש עסקים זה לא אחד שחולב את הפרה ושותה מאותו חלב. אלא אחד שהוא מרחיב את עסקיו ונכסיו. אז גם אברהם היה איש עסקים, "ביזנס מן".

כתוב בפסוק "וַיִּטַּע אֶשֶׁל בִּבְאֵר שָׁבַע", ולמרות שהעברית של ימינו מיד קופצת לראש ומציירת ציור של עץ אשל נטוע בפרדס, חכמינו מסירים את האבק מעל העברית ומגלים לנו שהפועל נטיעה זה לא דווקא בעצים אלא גם באוהלים, שגם אוהלים נוטעים.

והמילה אשל פירושה שני דברים, פונדק או פרדס. אז מה שכתוב בפסוק "וַיִּטַּע אֶשֶׁל" יש לו שתי משמעויות. הראשונה, שאברהם אבינו נטע אוהל. האם הוא הקים איזה ביקתה קטנה? אוהל בדואי מרופט? ודאי שלא! מי שמכיר את המקום של כושי בדרך הערבה, 101, זה מתחם שלם! גם האוהל של אברהם היה גדול ומפואר, בסדר גודל של מלון 4 כוכבים (לפי ערך הכוכבים בזמנם) והאוהל הזה שימש כפונדק דרכים, מלון לעוברים ושבים (וזה גם רמוז במילה אש"ל שהיא ר"ת אוכל, לינה שתיה).

המשמעות השניה שאברהם אבינו נטע פרדס ענקי עם שפע גדול מהפירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל. ולמרות הקושי הגדול להצמיח פירות באזור זה של המדבר, כוונתו הרצויה של אברהם היתה מלווה בעזרה מהקב"ה.

אז בפונדק היה מקום מסודר שאפשר היה לשבת ולאכול סעודה, ומהפרדס הוא היה נותן להם פירות.

מיקום מיקום מיקום!

כל יזם עיסקי צריך להשקיע הרבה מאמץ במציאות המקום המתאים ביותר לצורך עסקיו, המקום שישרת את מטרותיו בצורה הטובה ביותר. ואברהם בוחר להקים את המרכז שלו בבאר שבע.

למה באר שבע? כי באר שבע היא צומת דרכים. הוא ידע שיזם שבא לבנות מתחם נופש כמלון, אם הוא מקים אותו בבאר שבע אז הוא שולט על דרך המלך שהולכת דרומה.

באר שבע נמצאת בבקעת באר שבע. ודבר ידוע הוא שדרך המלך שעוברת בבאר שבע מגיעה עד "איסמאליה" ו"קהיר", והדלתא של הנילוס ולכל האיזור הזה של מצרים. כל האורחות שהיו נוסעים מארץ ישראל למצרים היו עוברות משם. וכן מי שהולך צפונה לכיוון ירושלים או יותר צפונה ללבנון, סוריה וכן הלאה, עובר דרך באר שבע. ומצד מזרח זה כבר גב ההר שמשם הולכים לרבת עמון ומואב וכל עבר הירדן.

אז באר שבע זה צומת דרכים! שכולם צריכים לעבור דרך באר שבע! (בפועל היתה גם אפשרות ללכת דרך חוף הים אבל זה מאריך ואולי זו גם דרך יותר קשה לנסיעה) אז אם להבדיל היינו מדברים על איש צבא שהיה בונה מבצר בבאר שבע אז הוא שולט על המעבר של מצרים לארץ ישראל. זה ראש עיסקי, זה נקרא יזמות עיסקית.

"אקזיט" בתחום המלונאות

הקהל של אברהם אבינו הם אותם אורחות ואנשים פרטיים שנעים צפונה, דרומה, מזרח ומערב. והפונדק שהקים אברהם מספק להם לחם, מים, פירות, ודלק לרכבים (חציר לגמלים, גזרים לחמורים וכו'). הכל הם לוקחים שם, והפונדק הופך להיות מקור חיים לעוברים ושבים בדרך המלך.

המיקום האסטרטגי שאברהם בחר רחוק מכל מרכז דומה אחר. אין שם סופר שפתוח 24 שעות ביממה שמוכר הכל בזול. אין! הוא היחידי בשטח. אברהם אבינו יוזם את הדבר הזה ושום בדואי לא קם להתחרות בו. שהרי לקיים במקום כזה פונדק פורה כל כך זה מעל היכולת הרגילה של כל אדם, שלאף אחד לא יהיו כאלו ניסים להפריח פרדס באמצע המדבר.

לכן התעריפים אצלו יקרים. אבל למרות המחיר זה שוה את זה! שהרי הפונדק מאפשר לאנשים או שיירות לעשות את הדרך צפונה או דרומה, למצרים או לארץ ישראל. ואברהם אבינו מתעשר מזה.

מעלים את אברהם אבינו

בכל מקום אנחנו מזכירים שאברהם אבינו היה מקדש שם שמים! ולכאורה התיאור העסקי הזה קצת מוריד לנו ממה שאנחנו מכירים אותו.

אלא שהוא היה "איש עסקים" הכוונה שהוא עשה פונדק, נטע פרדס, עשה הוסטל. וכשהיתה מגיעה שיירה של גמלים הוא היה מכנים אותן ומושיב אותם בחדר האוכל המפואר. מציג להם את התפריט ואומר: "זה התעריף". ידוע שהשיירות שהולכות צפונה ודרומה, מזרחה ומערבה לא היו אנשים שאין להם מה לאכול, הם מובילים צרי ולוט, בוטנים ושקדים, ויודעים לעשות עסקים. אז הם יכולים גם לשלם בשביל המלון, אז זה בסדר גמור.

אבל מיד אחרי הצגת התעריף אברהם מוסיף ואומר אתם יכולים לשלם, אבל אם אתם תקראו בשם ה' א-ל עולם "its free", זה בחינם.

הוא לא אומר להם 'אם לא תברכו אז תמותו מרעב' שהרי הוא איש החסד! וגם אם היה מגיע מישהו שלא היתה לו אפשרות לשלם אז בוודאי שהוא היה מאכיל ומשקה אותו. אבל לכל אותם שיש להם את האפשרות הוא אומר: 'אם אתם רוצים לקבל את האוכל וכל השפע הזה דרכי, זה בסדר גמור! אבל אם אתם רוצים להודות לי אתם גם צריכים לשלם. זה לא מספיק שתאמרו "ישר כוח, אכלנו ושבענו"'.

אבל הוא מוסיף ואומר, מי שבאמת נתן את כל זה, זה ה'! הוא שנתן לי לבנות פה! ונתן לי את האפשרות לגדל פה פירות! הכל בא ממנו! ולה' לא צריך לשלם, זה חינם. אז אל תודו לי אלא תודו לה'.

ואז הוא נותן להם שיעור קצר באמונה, יסודות בהלכות ברכות, והם מברכים על המזון.

תיקון השכינה

מה שאברהם עשה זה תיקון מידת החסד. על ידי כך שהוא מוריד את בחינת החסד לתיקון הנוק', לתיקון השכינה הקדושה. עבור זה הוא עושה את כל המפעל האדיר שלו.

הרי את אברהם אבינו המליכו בעמק המלך. והוא היה קצין בצבא, שהרי הוא ניצח את ארבעת המלכים אז כולם באזור ידעו מי הוא. אז גם השיירות שעברו שם ידעו שזה לא סתם בדואי אלא זה אברהם. אז גם אותו אחד שמתעקש שהוא לא רוצה לברך אלא לשלם, אז אח"כ שהוא הולך הוא חושב לעצמו, רגע, מה הסיפור עם האיש עסקים הזה, הגאון הזה, הכריזמטי הזה? הרי הוא יכול לעשות כזה ביזנס והוא מוכן לתת לנו את כל האוכל והשתיה והלינה חינם, ורק שנודה לה' ? מה הוא מטורף ? אדם מוותר על הכסף שלו בשביל שנגיד תודה להשם? מי עושה דבר כזה? הרי הוא אדם רציני!

הפליאה הזו שיש להם על אברהם קצת מעוררת אותם לחשוב שמה שהוא עושה זה אמיתי, אולי באמת יש קב"ה שמחיה ומשפיע לכולנו.... לכן גם אצל מי שלא הסכים לברך יש המתקה של הגבורות, המתקה של הדינים, המתקה של הקלי'.

אחת הסיבות מדוע אברהם בוחר את באר שבע. היא לא רק בגלל שזה ממקום אסטרטגי, אלא בגלל שצד דרום הוא בחסד (כמו מידתו של אברהם אבינו). כמו שאמרו חז"ל: "הרוצה להחכים ידרים" זאת אומרת שקו החסד עובר דרך הדרום.

#דמויותמהתנך

10 צפיות